Tietoa miekkailusta

Kalpa

Kalpamiekkailu on nykymuodossaan hyvää kuntoa, nopeaa järjenjuoksua ja raudanlujia hermoja vaativa länsimainen urheilu- ja kamppailulaji. Miekkailulajeista se on helpoiten omaksuttava, koska säännöt ovat yksinkertaiset. Se kumpi kaksintaistelijoista osuu ensin saa pisteen. Osuma-alue on koko vartalo miekkailumaskilla suojatusta päästä viimeiseen tossun kärkeen. Osumat rekisteröidään sähkömerkintälaitteella, jonka merkkivalon syttymiseen tarvitaan vain kevyt pisto miekan kärjellä. Kalpamiekkailu on siis ennen kaikkea tarkkuutta ja taitoa – ei voimaa – vaativa laji.

Katso esittelyvideo YouTubesta


Säilä

Säilämiekkailu on vanhasta ratsuväen lyömämiekasta urheiluvälineeksi kehittynyt sekä lyönti, että pistoase. Säilämiekkailu on nopein aselaji miekkailu-urheilussa, eikä otteluissa käytetä ajanottoa, koska ottelut harvoin kestävät minuuttia kauempaa. Säilä on myös ns. sopimusase, jossa hyväksyttävän osuman aikaansaaminen vaatii, että sen tekijällä on etuoikeus pistoonsa. Yksinkertaistetusti tämä merkitsee sitä, että hyökkäys pitää ensin väistää, ennen kuin miekkailija saa oman vuoronsa yrittää osumaa vastustajaan.

Säilämiekkailun nopea ja intensiivinen ”hyökkäys on paras puolustus” -luonne vaatii miekkailijalta päättäväisyyttä ja nopeita refleksejä. Jalkatyö on erittäin intensiivistä ja suunnan muutokset miekkailualueella nopeita, joten jalka- ja keskivartalolihakset kehittyvät säilämiekkailussa tehokkaasti.

Katso esittelyvideo YouTubesta


Miekkailuottelu

  • Miekkailuottelu otellaan alkuerissä viiteen pisteeseen (= pistoon) ja se kestää 3 minuuttia tehokasta otteluaikaa.
  • Jos otteluaika loppuu ennen viittä osumaa, otellaan vielä minuutin jatkoaika, jota ennen arvotaan kumpi miekkailija voittaa, jos jatkoaikakin päättyy tasan.
  • Miekkailuottelu ei siis koskaan päädy tasapeliin, toinen voittaa aina – jos ei muuten niin arvalla.
  • Alkuerien jälkeen seuraavat uloslyöntiottelut, joissa otellaan 15 pistoon tai 3 x 3 minuuttia + 1 minuutin jatkoaika.
  • Ainoa poikkeus on säilämiekkailu, jossa lajin nopeuden takia otellaan vain viiteen tai 15 pistoon ilman aikaa.
  • Säilämiekkailussa 15 piston pudotusotteluissa pidetään minuutin tauko sen jälkeen, kun toinen miekkailija on saanut 8 pistettä.
  • Kalpamiekkailussa minuutin tauko pidetään aina kolmen minuutin erien välissä.

Lajin aloittaminen

Miekkailu harrastuksen voi Turussa aloittaa niin lapsena kuin aikuisenakin seuran alkeiskurssilta. Kamppailulajin alkeiskurssilla käydään kahdeksan viikon aikana läpi miekkailun perusteet niin, että kurssin käytyään miekkailija voi jatkaa harrastusta seuran ohjatuissa ryhmissä.


Yksityisryhmät

Miekkailusalin ja osaavan ohjaajan voi varata itselleen ja seurueelleen käyttöön lastenkutsuja, polttareita, vuosijuhlia tai vaikka yritystilaisuuksia varten. Miekkailukokeilussa pääsee opettelemaan miekkailun perusteet osaavan ohjaajan johdolla, jonka jälkeen voi haastaa ryhmän jäsenet jännittävään miekkailuotteluun ja halutessaan kamppailla ryhmän parhaan pistäjän tittelistä.